آداب و رسوم گیلانی ها برای عروسی

شنبه 27 آبان 1396
18:19
ارایش و زیبایی عروس

بعد از مراسم خواستگاری و پاسخ مثبت خانواده دختر به خانواده خواستگار , طرفین شبی را ‏جهت صورت تصاحب کردن انتخاب می نمایند . برای شب آری برون , از همۀ خاله ها و دایی ها و عمه ها و ‏عموها دعوت میگردد تا بعد ها کدورتی پیش نیاید .






تحت عنوان مهریه علاوه بر پولی پول , زمین , مزرعه , گاو , ظروف مسی , فرش و یکدست ‏رختخواب نیز برای عروس معلوم می شود .
این مراسم در منزل دختر بوده و هزینه های آن شب و تمامی تدارکات لوازم پذیرایی از ‏مهمانان ( میوه شام و چای شیرنی ) بر عهده خانواده پسر است که یک روز گذشته از شب مراسم , ‏خانواده پسر موردنیاز آن مراسم راتهیه و به خانه خانواده دختر انتقال می دهند . مهمان ها متبوع ‏خانواده پسر که معمولاً اشخاص مضاعف نزدیک و ریش سپید خانواده یا این که طایفه می باشند بطور شفاهی برای ‏شب صورت به دست آوردن دعوت شده و در منزل دختر حاضر می گردند و در اولِ ورود به خانواده عروس ‏آینده تهنیت می‌گویند پس از تناول کردن شام وصرف چای و میوه وشیرنی کلام پیرامون انتخاب مفاد ‏قرار اعطا کرد تزویج دو برنا شروع می شود . میهمان ها زن در اتاقی مستقل گرد عروس آتی رینگ می زنند و ‏به او تهنیت می‌گویند و هدایایی نیز که برای عروس آورده ‏شده و عبارت از روسری , انگشتر , خلعت , ( پارچه پیراهنی ) ادکلن و . . . است بعد از رویت والدین ‏عروس به وسیله مامان و خواهربزرگ داماد به عروس اهدا می شود معمولاً روسری به سرش بسته و انگشتر ‏طلا را بدست او می اندازند .

نشون اکرده ( نشان کردن ) :
خانواده پسر در شب صورت گیری با خویش یک رینگ نامزدی , بو و یک روسری به همرا ه می‌آورند ‏و چنانچه که پاسخ مثبت باشد . خواهر داماد روسری عروس را بر سرش می‌گذارد و مامان یا این که ‏خواهر داماد , انگشتری را به انگشت عروس آتی نشان می اندازند

جشن و پایکوبی نامزدی :
بعداز خواستگاري روزي تعيين مي شود و فاميل طرفين در منزل عروس انباشته شده طلا جواهرات و جواهر و ساير وسايلي كه داماد بايد بخرد معین مي كنند . در كاغذي طلا و جواهرات و جواهر و ساير وسايلي كه داماد بايد بخرد معین مي گردد . اسم كاغذ به اسم ( صورت طومار ) مي باشدو به امضاي معتمدان و حضار مي برسد . پای کوبی نامزدي بيشتر بوسیله خانم ها سازمان مي شود و وقتي مردها مي فرایند مجلس كاملا زنانه مي شود انها دور از دیده مردها به شادي سرگرم مي شوند .

جشن و پایکوبی شیرینی خوران :
بعداز صورت ویگری ( صورت تصاحب کردن ) بابا داماد و عروس مورخ معینی را برای برپایی ‏جشن شیرینی خوران معین می نمایند . در‌این جشن و پای کوبی کلیه مردمان را دعوت کرده و از مهمانها با چای , گونه های شیرینی های محلی و احیاناً میوه پذیرایی می نمایند .

اسباب و اثاث واچینی :
یکسری روز بعد از جشن و پای کوبی نامزدي مطابق قرارچند بدن از زن هاي فاميل و همسايه به همراه والدین عروس و داماد به بازار مي مراحل و مطابق صورت طومار وسايل عروس را مي خرند .

خدمات عروسی


[ بازدید : 34 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به ارابشگاه عروس است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]